Thursday, December 12, 2013

Limau Purut..aroma yang unik dan agen antibakteria.


Daun limau purut amat sinonim dengan masakan Thailand kerana aromanya yang begitu kuat amat sesuai untuk kerabu dan makanan berkuah seperti tom yam.

Sumber: http://www.onlyfoods.net/kaffir-lime.html

Sememangnya limau purut mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan. Ia mengandungi tannin, triterpenoid dan saponin yang amat baik untuk pertumbuhan kulit. Ia sering digunakan untuk rawatan rambut dan kulit kepala. Ia juga boleh digunakan untuk menghilangkan selsema dan keletihan. Disamping itu, ia boleh membantu sistem peredaran darah menjadi lebih baik dengan cara membersihkan darah. 

Dalam FYBERMIX, selain daripada fungsi di atas, limau purut  juga membantu untuk mencernakan makanan dan melindungi sistem percernaan tersebut daripada penyakit. Ini kerana, terdapat agen anti bakteria dalam limau purut. Dalam satu kajian yang dibuat oleh Mahidol Universiti, Thailand menunjukkan, agen anti bakteria ini lebih banyak terdapat dalam kulit buah limau purut berbanding daunnya. Malah agen anti bakteria ini turut memberi manfaat kepada sistem badan yang lain seperti sistem pernafasan.

Dapatkan FYBERMIX di www.rinarias.com
Call/SMS: 017-3792042

Sumber: 
http://www.itsnature.org/plant_life/trees-plants/kaffir-lime/
http://loriorganics.com/kaffir-lime-benefits/
http://scienceasia.org/2012.38.n2/scias38_212.pdf
http://infokanserlimfoma.blogspot.com/2012/05/sihat-dengan-limau-purut.html


No comments:

Post a Comment